Vår historia
Har du någonsin undrat hur länge den älskade majonnäsen från Rydbergs har funnits? Eller var den första produktionen av vår rödbetssallad gjordes? Och visste du att Foodmark AB ägs av den norska familjen Heje? Ja, vi har en hel del spännande historia att berätta. Följ med på en resa genom sallader, såser och messmör.
En, två, tre aktörer
Foodmarks historia började redan år 1929 då Otto Pettersson startade Stockholms Smöraffär. Åtta år senare, det vill säga 1937, börjar makarna Inez och Bertil Rydberg tillverka majonnäs i deras fiskbutik på Södermalm i Stockholm. Denna lilla produktion i bakre delen av butiken kom att kallas Stockholms Majonnäsfabrik för att sedan byta namn till Rydbergs Majonnäsfabrik.
Otto och paret Rydberg har vid denna tidpunkt ingen koppling till varandra. Men det kommer…
År 1942, i samma veva som makarna Rydbergs majonnäsförsäljning blomstrar, startar OP Majonnäsfabrik produktion av majonnäs och såser. OP står för, som ni kanske förstår, Otto Pettersson. På den svenska majonnäsmarknaden har vi nu två stora rivaler – OP och Rydbergs.
1951 säljer paret Rydberg så pass mycket majonnäs och färdigvara att de bestämmer sig för att sluta med det sistnämnda och enbart satsa på majonnäs. Bakre delen av butiken räcker inte till så de bygger ett hus i Skogås, söder om Stockholm, och inreder källaren till storkök. I samband med detta anställs tre personer till företaget.
Vad pågår utanför Rydbergs verksamhet under den här tiden?
OP Majonnäsfabrik går riktigt bra och 1956 övertas fabriken av Ottos son, Erik Ottosson.
Delikat, ett norskt varumärke med inspiration från danska krämiga sallader, börjar exportera till Sverige. Detta är år 1960 och vi har nu tre företag med i bilden; Rydbergs, OP och Delikat.
Vad har de gemensamt? Jo, majonnäs!
Det majonnäsglada 70-talet
1969 byter OP Majonnäsfabrik ägare till tredje generationen då Eriks son, Lasse Ottosson, köper upp företaget. Tre år senare ingår OP ett säljsamarbete med France Food.
När det gäller Rydbergs går tillverkningen och försäljningen av deras majonnäs galant, och 1973 uppnår de en årsproduktion av hela 300 ton. Vid denna tidpunkt känner Inez och Bertil att det är dags dra sig tillbaka och Rydbergs säljs till Monica och Tom Christensen, som flyttade verksamheten till en f.d livsmedelsbutik i Vällingby i västra Stockholm. Det är här som det moderna Rydbergs föds och den idag klassiska potatissalladen, rödbetssalladen och mimosasalladen först ser dagens ljus.
1975 lanserades den första majonnäsbaserade hamburgerdressingen på den svenska marknaden. Men det låg inga långa provsmakningar bakom produktlanseringen, Tom rörde helt enkelt ihop sådant som folk brukar gilla att ha på sin hamburgare; senap, ketchup och gurka. Dressingen blev snabbt en favorit och marknadsledare bland gatuköken. Succén var ett faktum!
1980 passerade försäljningsvolymen 1000 ton. Redan i början av 80-talet var Rydbergs en stor leverantör av kylda sallader som levererades i lösvikt till butikerna. Till julhelgerna hade man börjat sälja sillsallader och rödbetssallader i konsumentförpackningar. 1982 installerades den första helautomatiska förpackningslinjen och 1983 lanserades fler konsumentförpackade salladssorter.
År 1986 var Rydbergs svensk marknadsledare på kylda sallader och majonnäsbaserade dressingar, och flyttade då in i egna, nybyggda lokaler på 2600 kvm i Lunda Industriområde i norra Stockholm. Vid denna tidpunkt var ett 50-tal personer anställda på Rydbergs och över 3000 ton egentillverkade produkter levererades.
Tom Christensen var alltid full av idéer. Han såg möjligheter till varumärkesuppbyggnad genom tv-reklam, trots att det på 1970- och 80-talet inte fanns speciellt mycket reklam anpassad för tv. Men denna listiga majonnästillverkare kom på ett annat knep. För en relativt låg kostnad fick han placera reklamskyltar med Rydbergs namns längs kort- och långsidorna på fotbollsplaner och hockeyrinkar runt om i Sverige. Därmed lyste varumärket Rydbergs mot tv-tittarna i timtal. Resultatet var uppseendeväckande.
I en enkätundersökning visade det sig att Rydbergs var det åttonde mest kända varumärket i Sverige.
Arla, Foodmark och Agra
År 1990 köpte lantbruksägda Arla upp Rydbergs, och bara fyra år senare kom också Foodmark (tidigare OP och France Food) in i Arla, då Rydbergs köpte sin gamla konkurrent. Men det skulle visa sig bli en kort visit i Arlakoncernen. Efter Sveriges inträde i EU 1994 förstod Arla att medlemskapet gjorde det nödvändigt att koncentrera verksamheten, och då Rydbergs inte tillhörde Arlas kärnverksamhet önskade de sälja företaget.
Delikat, som vid denna tidpunkt ingår i den norska livsmedelskoncernen Agra, var lika påverkat av EU som Arla, men på ett annat sätt. Efter Norges nej till EU stod Delikats export till Sverige inför stora problem. Då Agras ägare, Knut G Heje, hörde att Rydbergs var till salu tvekade han inte, och Delikat köpte därmed sin hårdaste konkurrent – Rydbergs.
Detta var 1996 och det samlade företagsnamnet blev Foodmark. Foodmark har sedan dess varit under Agras vingar och tillsammans med våra systerbolag Mills i Norge och Stryhns i Danmark, omsätter Agra omkring 5 miljarder kronor varav Foodmark står för ca 1 miljard.
Portföljen har breddats
Foodmark har växt stadigt på den svenska sås- och salladsmarknaden och i vår varumärkesportfölj hittar vi förutom Rydbergs även Fjällbrynt, Lohmanders, Jensens Køkken, Delikatessfabriken, K-Salat och Mills.
Fjällbrynt
Foodmark förvärvade Fjällbrynt 2010 men faktum är att Fjällbrynt har funnits sedan 1939 och är ett av Sveriges äldsta varumärken. Historien om Fjällbrynt började då flera mejerier gick ihop till en egen förening med namnet Jämtlands Mejeriförening och i samband med detta registrerades varumärket Fjällbrynt.
I begynnelsen var Fjällbrynt ett messmör men sedan 2010 har sortimentet även bestått av mjukost.
Lohmanders
Lohmanders grundades 1998 och förvärvades av Foodmark 2015.
Delikatessfabriken
Det norrländska Delikatessfabriken, med fokus på vardagslyx, blev Foodmark helägare till i slutet på 2018 efter att ha haft ett ägandeskap på 60% sedan 2016. Delikatessfabriken grundades 1999 i Vidsel, där de fortfarande har sitt säte.
Jensens Køkken, K-Salat och Mills
Jensens Køkken startades 1997 i Danmark som leverantör till restaurangkedjan Jensen’s Bøfhus. Såserna tillverkas av vårt danska systerbolag Stryhns Gruppen AS och från 2016 har Foodmark säljuppdrag för Jensens Køkken på den svenska marknaden.
Även K-Salat tillverkas av danska Stryhns Gruppen AS och i december 2017 övertog Foodmark försäljnings- och distributionsrättigheterna för K-Salat i Sverige. Idag erbjuder vi K-Salats remouladsås till den svenska dagligvaruhandeln. Verksamheten grundades som Köpenhamns Salladsfabrik 1937, därav namnet K-Salat.
Foodmark erbjuder även Mills omtyckta remouladsås till den svenska marknaden men produktion sker hos vårt norska systerbolag Mills AS. Den första Millsprodukten lanserades 1951.
Vi är så stolta över att få skriva historia tillsammans med dessa omtyckta varumärken!